onsdag, juli 27, 2011

Skola som medel för jämställdhet & rättvisa

"Insatser vidtas för att utveckla och integrera innehållet i sex- och samlevnadsundervisningen i relevanta ämnen såsom samhällskunskap, historia och religion, utöver biologi. Insatser ska bl.a. ge lärarna verktyg för dialog och reflektion. Frågor som rör HBTQ ska uppmärksammas." - Nyamko Sabuni, i ett utskick till Folkpartister.

Nyamko har presenterat förslag för hur undervisningen gällande jämlikhet i skolan skall integreras mellan flera ämnen. Självklart finns i detta en risk att det får alltför stort utrymme eller att det helt faller bort för att ingen undervisning bär "huvudansvar" för denna undervisning. Dock ser jag försöket som någonting positivt. Vi måste ta krafttag mot diskriminering, såväl den aktiva som den omedvetna och belysa hur könsrollerna produceras. Jag har två konkretiseringar av hur jag tänker mig att vi inom skolan ska kunna motverka heteronormativiteten och att könsroller reproduceras och därigenom även omedveten diskriminering.
  1. Styrd fri lek.
  2. En litterär kanon för den svenska skolan.
Idén om att fri lek skall vara mer styrd kommer ur en artikel ur SvD där den fria leken ifrågasätts - fri på så sätt att den inte styrs av vuxna, men fången på så sätt att den följer och reproducerar normer. Om leken i skolan istället sker med inblandning av "ledare" som kan styra leken bortom könsbundna roller och heteronormativitet kan vi på allvar få en FRI lek i skolan. En lek där killar och tjejer leker på lika villkor, där alla kan delta som individer - alltså inget mer killarna mot tjejerna, eller killarna och tjejerna separat.

En litterär kanon är ett förslag som tidigare förts av diverse politiker och lärare i Sverige. Idén går ut på att det bör finnas ett antal verk som elever bör läsa under sin grundskoleutbildning - såväl moderna verk som litterära klassiker. Jag skulle vilja att denna idé utvecklades ytterligare till att ha ett fokus på feministisk skönlitteratur, på böcker som behandlar rasism och etniska minoriteter, samt HBTQ-litteratur som ifrågasätter normerna som råder i skolan. På så sätt bekantas dels eleverna med alternativa tankesätt och genom att ta del av känslorna och tankar i dessa böcker väcks förhoppningsvis också empati för människor olika en själv.

Vad tycker och tänker du? Kom gärna med utvecklingar på vad jag skrivit här, eller ifrågasätt de svagheter som kan finnas.

-----

Tomas Selin

Etiketter: , ,

1 Comments:

Blogger Elizabeth said...

Jag ska återigen tala om för mina elever att de ska berätta om de mår dåligt och inte bära det inom sig. Berätta att det är en sinnessjuk människas konstiga världsuppfattning som åstadkommit detta och att vi inte ska minnas namnet eller utseendet på den personen. För det är det den personen vill att bli ihågkommen för detta gräsliga brott.
Heder åt dig Tomas!

8:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home