torsdag, mars 10, 2011

Anton Hysén kommer ut - dags att sätta fokus på makt.

I går, 20110309, kom Anton Hysén ut som homosexuell för offentligheten genom en intervju i tidningen Offside, som sedan citerats flitigt inom såväl dagspress, som internet och bloggosfär. Jag väljer att se det som ett tecken på att det är dags att börja blogga igen. Det har varit ett långt break, nu är det dags att ta upp kampen med honom och alla andra. Jag vill vara försiktig att hävda att vi alla går samma kamp till mötes, för jag tror att vi alla har så olika perspektiv i vårat kämpande - jag vill snarare prata om den universella kampen. Låt oss alla föra en kamp.

Vad Anton Hysén gör när han kommer ut är att föra fokus till maktstrukturer, såväl synliga som osynliga, såväl inom fotboll och idrott som i hela samhället. Redan 1994 fick Sverige världens första regering som hade en 50/50-könsfördelning, det var stort. I Sverige har vi haft en öppet homosexuell minister och flera öppet homosexuella riksdagsledamöter, det är bra. Men det betyder inte att kvinnor inte diskrimineras i samhället eller att homosexuellas rättigheter premieras.

I fallet fotboll är den dominerande makten heteronormativitet, när bögskämten kommer in i omklädningsrummet så är dessa roliga främst i sin befängdhet - att så manliga män som fotbollsspelare skulle böga sig är ju inte direkt troligt. I TV4:s Kvällsöppet sade Hysén att de skämtat om hans homosexualitet från båda håll, vilket inte behöver vara negativt om hans sexualitet mottas med respekt och värme från lagkamraterna. I så fall skulle jag vilja hävda att skämtandet blir att göras medveten om vilka normer som tidigare rådit - bara så kan man göra något åt dem. I mitt hem (jag är en homosexuell man som bor med två kvinnor) skämtar vi ibland dagligen om att vi är just en man och två kvinnor, att jag som man har sexuell makt över dem, något jag inte anser förtrycker någon av oss utan snarare får oss att inse att vårat levnadssätt går emot den heteronormativa bilden. Jag hoppas att du som läser detta hänger med i mitt resonemang. Att man i ett fotbollslag där det finns en öppet homosexuell kille drar bögskämt kan vara ett synliggörande av den dominerande normen i samhället och skämten blir också som ett tecken på det befängda i att det skulle störa lagkamraterna att en i laget är homosexuell. Hänger du fortfarande med?

Något som jag tror är viktigt är att inte förbjuda användandet av vissa ord eller vissa skämt - att tabugöra någonting är inte rätt väg att gå, det är att osynliggöra det.

Min kamp under våren blir ett fortsatt arbete i att sprida liberala åsikter och mitt perspektiv på världen. Jag kommer under våren att försöka lära mig mer om politik, ideologi och hbt-frågor, jag kommer att skriva en kandidatuppsats inom statsvetenskap med HBT-tema. Min kamp blir också att få Anton Hysén att bli min pojkvän, men det blir lite mer perifert, så hjälp mig gärna om ni har kontakterna... <3


Tomas Selin.